Friday 30 August 2013

PERTH - FAMILY TRIP - CAVERSHAM WILDLIFE PARK

Teks:  Murni Zuriati

Pada hari pertama kami di Perth, 11 Jun 2013, tempat pertama yang kami lawati pastilah Caversham Wildlife Park.  Semuanya khas untuk si manja 2 orang ni, Rayf dan Miqael.  Kalau di Malaysia, memang susah Mummy dan Daddy hendak meluangkan masa bawa mereka ke zoo.  Lagipun cuaca yang agak panas tak berapa selesa untuk anak-anak kecil.  Tambahan pula dengan kawasan yang terlalu luas.  Penat...

So, visiting Perth was a great opportunity for us to be like other parents.  Senang sangat nak kejutkan Miqa dan Rayf bangun pagi bila cakap nak jumpa kangaroo.  They were so excited although that was the second time for Rayf to be there.  Masuk je ke taman tersebut, terus nampak kangaroo!!!! Excitednya!!  We've provided the map of the area.  Rasa bersyukur sangat sebab tempatnya tidaklah sebesar zoo-zoo di Malaysia, which means we don't have to walk a lot!! Yess!!

Ada banyak bahagian dalam taman tersebut dan ada persembahan yang dijadualkan di beberapa tempat.  Masa persembahan diterangkan dalam risalah yang kami terima.  So, senang sangat untuk kami susun lawatan kami ke semua tempat.  Mula-mula kami pergi bermain dengan kangaroo dulu.  Of course that's one of the reasons to visit Australia, KANGAROO!!!

Ain Acu (yang buat peace tu) takut dengan kangaroo!!! 

Miqa pukul kangaroo tu!!! Abang sopan je....

Miqa learned how to feed the kangaroos

"These are kangaroos Daddy", said Rayf

Lepas bermain-main dengan kangaroo, kami bergerak ke kawasan ladang pula.  Cantik sangat kawasan tu!!!!  Nyaman dan sungguh menenangkan.  Macam dalam cerita omputih!! huhu.. Really love it!  Sementara menunggu untuk farm show, we took a walk around the farm. 

Big heroes of mine

Mummy and Miqa take a walk

That's my boy, going after the geese!! Memang tak takut langsung!

When the show started, we were very excited.  Mereka tunjukkan bagaimana penternak mencukur bulu kambing biri-biri untuk kegunaan industri dalm masa beberapa minit sahaja! Wow! Amazing!  Lebih seronok bila pengacara persembahan tersebut kelakar dan pandai menarik perhatian penonton dengan aksi selamba.  Unfortunately, kawasan persembahan tu gelap dan kami tak dapat nak ambil gambar yang banyak masa persembahan tersebut.  So, you have to come and watch it yourself! It's really fun!  Ada juga aktiviti untuk kanak-kanak.  Mereka diberikan botol susu untuk diberikan kepada anak-anak kambing yang sangat comel!  That was a very cute activity and Rayf was one of them!!!   Rayf was the youngest children who fed the youngest calf..   ohhh...  So cute.... 



Selepas tu kami ke kawasan Wombat pula untuk melihat Wombat's Family Show.  Wombat ni ialah sejenis binatang yang melambangkan Australia selain kangaroo.  Tak banyak aktiviti di sini, just visitting the animals dan kami dapat penerangan mengenai setiap haiwan oleh penjaga mereka.   Apapun, masih teruja sebab haiwan-haiwan ini tiada di Malaysia. huhu.....


Sebelum balik, sempat kami bergambar di hadapan pintu masuk Caversham Wildlife Park.  Keseronokan berkunjung ke sini bukan sahaja dirasai oleh anak-anak, tetapi juga parents.  Pada saya, taman ni sangat tengang, bersih dan yang paling saya suka ialah kita boleh berada dekat dengan haiwan-haiwan yang ada.  Feed them, touch them and play with them.  Mungkin sebab mereka tak berbau sangat.  So, we feel closer to the nature and we do really enjoyed our trip!  



Kawan-kawan yang ada anak kecil yang tak sesuai untuk ke taman tema seperti USS, saya memang cadangkan anda bawa anak-anak ke sini untuk bercuti.  Relax but yet so fun!!  Harga tiket pun murah sahaja.  As I could remember it's AUS 22 per adult.  Untuk children tak ingat...Sori....  Di sini juga tiada perkhidmatan stroller untuk sewa.  Makanan pun tidak dijual.  So, make sure to bring your own stroller and food.  

No comments:

Post a Comment